Tai Chi Tao "Tian He"

De meest ontspannen en heilzame manier van bewegen voor jong en oud.

Vaak hoor je mensen zeggen: “Tai Chi is toch kungfu in slow motion? Dat zijn toch schaduwboksende Chinese oudjes die zij aan zij in een stadspark van die slome slagen in de lucht maken?”
Precies, maar dat is wat mensen zien zonder echt te kijken. Deze schaduwboksende oudjes zijn echter bezig met het vinden van de juiste balans tussen geest en lichaam , en de perfecte balans tussen vasthouden en loslaten. En omdat er steeds meer wetenschappelijk bewijs is dat deze manier van bewegen écht gezond is voor lichaam en geest, wordt Tai Chi, een bewegingsleer die al vele honderde jaren oa. in China wordt beoefend, nu ook steeds meer in het Westen populair.

Tai Chi Tao is geen oriëntaalse wijsheid of iets exotisch. Deze bewegingsleer is ontspannend en rustgevend. Het is de wijsheid van je eigen gevoel, je eigen geest en lichaam. Samen als één proces. Door het stimuleren van de meridianen (energiebanen) en de bloedcirculatie in samenhang met de ademhaling, blijft men op een ontspannen manier in beweging. Dit werkt bevorderlijk voor de gezondheid.

Het leren beoefenen van Tai Chi is net als leren lopen of leren fietsen. je maakt automatisch de volgende fases door:

  • Eerst ben je onbewust onbekwaam
    (Je bent er niet mee bekend en je denkt er ook niet over na)
  • Je bent bewust onbekwaam

    (Je weet wat de bedoeling is , maar je weet niet hoe het allemaal moet of hoe het allemaal te onthouden)

  • Je bent bewust bekwaam
    (Je weet wat het is en hoe het moet, en je denk bij alle handelingen goed na om ze goed uit te voeren)
  • Je bent onbewust bekwaam

    (Je doel is bereikt, je doet het zonder erbij na te denken, het gaat vanzelf. Net zoals toen je als klein kind leerde lopen en fietsen)

Tai Chi Tao is voor iedereen toegankelijk ongeacht welke leeftijd dan ook, deze heilzame manier van bewegen verreisd dan ook geen enkele krachtinspanning. Er zijn zelfs heilzame Tai Chi oefeningen die men zittend op een stoel (en zelfs in een rolstoel) of liggend (in bed) kan doen. Het mooie van Tai Chi Tao is dat je het nooit verkeerd doet, je werkt altijd vanuit je eigen mogelijkheden en binnen je eigen grenzen. 

Je leert het niet door ernaar te kijken maar alleen door het gewoon (mee) te doen.

Ook wordt Tai Chi aanbevolen door ondersteunende groepen voor onder andere: Reuma, Artrose, Multiple Sclerose, Fibromyalgie, Parkinson, Lupus, Migraine en chronische pijnen.

Opmerking: Een reguliere Tai Chi les is geen medische behandeling of een vervanging daarvoor. Voordat u eventueel uw huidige therapie aanpast, raadpleeg dan altijd eerst uw behandelend arts bij ziekte en bespreek of Tai Chi u zou kunnen helpen.